Ge ditt lager nya ”superkrafter” med digitalisering

En utmaning för distribuerande verksamheter på en växande marknad är att utöka kapaciteten på lagret utan anställa fler medarbetare och därmed dra på sig större kostnadsmassa. Men för företag som insett värdet av att använda fortsatt digitalisering som hävstång går det att ge sitt lager nya ”superkrafter” med samma antal anställda.
Hur genomför man detta på det mest effektiva sättet? Här kommer några bra tips och råd från Mikael Andersson, vd på Qsys.
– Många distribuerande verksamheter står inför ett tryck från marknaden att kanske ta in nya produkter med lägre lönsamhet men med högre omsättning. Här gäller det att öka hastigheten i digitaliseringen av lagerhanteringen för att fortsätta att vara konkurrenskraftiga.
– Det är lätt att tänka på teknisk utrustning som handdatorer och scannrar när man säger digitalisering. Men jag tror att man ska börja med att höja blicken och göra en genomgång av hela processen i lagret, från produkt in till produkt ut.
Mikael rekommenderar en total genomlysning av alla systemflöden och informationshantering som bör digitaliseras. Med en systematisk genomgång får man bland annat kunskap om tidsåtgång för plock, personalens förflyttningar, trånga sektioner och var ledig kapacitet finns. Målet är att ta bort onödigt pappersarbete och lägga all data i företagets databas, grunden för en framgångsrik digitalisering.
Nu är det dags att implementera och trimma in de verksamhetsförändringar och systemstöd man beslutat om med syfte att öka lagrets effektivitet och samtidigt skapa utrymme för kostnadsbesparingar.
– När man efter en tid jobbat på det nya sättet är det dags för det roliga arbetet att analysera resultatet, dra slutsatser, göra förbättringar och coacha medarbetarna om nya sätt att lösa uppgiften. Har vi lyckats öka vår effektivitet genom att jobba smartare med digitalt tänk och hjälpmedel? Ger digitaliseringen ekonomiska fördelar? Upplever medarbetarna att deras arbetsuppgifter blivit mer meningsfulla?
– Om svaret är ja – vilket det nästan alltid är – blir nästa steg att fortsätta den digitala resan med ytterligare förbättringar utifrån de data som samlats in om arbetsprocesser och intern logistik. Målet är att ge ditt företag ännu fler ”superkrafter” för att stå pall när konkurrensen ökar. När Amazon och andra internationella jättar gör entré i Sverige måste vi alla vara på tå för att säkra lönsamhet och i förlängningen jobben, säger Mikael Andersson.
Tre tips från Qsys:
• Digitalisera
• Analysera
• Växla upp
Kontakta gärna mig
