Nyheter

Senaste nytt från oss på Qsys
2024-03-12

Boris bland legogubbar och utvecklare

Vi kliver in genom dörren på andra våningen i den nya byggnaden ritad av arkitektbyrån Wingårdhs. Huset, som ligger vid Pedagogen park i Mölndal, rymmer kontor, bostäder och ett p-hus. Här hittar du Qsys Göteborgskontor, där fem utvecklare jobbar för tillfället. Men planer finns på att expandera med fler personer och funktioner inom en nära framtid. Boris Gasic välkomnar oss in och bjuder på kaffe. Han är en av grundarna till Qsys, och har numera titeln produktägare.

Varför ett nytt kontor?

– Vi är smålänningar i grunden, och växer i det tempo som våra kunder och vi själva tillåter oss att göra. Det här kontoret är resultatet av flera års arbete där vi förberett för att kunna ta in fler kunder och projekt. För att lyckas måste vi vara tåliga och rätt rustade – projekten ska fortsatt kunna leverera med samma kvalitet trots att uppdragen blir fler och större. Vi har lagt mycket tid på detta.

Varför Göteborg?

– Göteborg är tillräckligt stort för att vi ska klara av att rekrytera de personer som behövs för att ha rätt uppställning i uppdragen. Det finns helt enkelt ett större utbud av kompetenser i en större stad. Här finns också flera av våra samarbetspartners och givetvis ett intressant kundunderlag.

Vilken är din roll här?

– Ja du, det är en bra fråga *skrattar*. Jag har haft flera roller genom åren, bland annat som konsultchef och utvecklingschef. Men min nya titel är produktägare för vårt verktyg Qpick. Som produktägare ansvarar jag för produkten och dess utveckling. I mitt fall så tar jag rollen som spindeln i nätet. Det blir mycket lyssnande för att kunna utveckla. Dagarna består av samtal med kunderna, partners, utvecklarna, logistikerna och sälj. Allt kokar ned till frågorna: Vad ska göras, i vilket tempo och när?

Berätta mer om Qpick!

– Qpick är helt byggt kring lagerarbetarens situation. Det är ett streckkodsbaserat plockverktyg i form av både mjuk- och hårdvara. Funktionsmässigt är det 100 % anpassat för den stökiga miljö som ett lager innebär: Truckar far härs och tvärs, det spelas hög musik, en lastbil ska lossas... I den här smått kaotiska situation skapar Qpick ordning & reda för lagerarbetaren. Det leder i sin tur till ökad lönsamhet för kundens verksamhet.

Men hur ser ni till att Qpicks funktionalitet verkligen är anpassad till lagerarbetarens verklighet? Ni sitter ju här på ett fint och tyst kontor?

– Ja, det är en utmaning som vi löst på olika sätt. Först och främst följer våra utvecklare med ut till kund under uppstartsprocessen för att få en korrekt, osminkad bild av hur det fungerar på just den arbetsplatsen. Qpick är redan från början ett fullt fungerande verktyg, men det kan anpassas utifrån olika parametrar – utan att för den delen bli en dyr, långdragen historia... Vi brukar också rollspela här på kontoret med hjälp av legofigurer, modelltruckar och andra attribut som du hittar på ett lager. Vi skapar alla möjliga och omöjliga scenarion som säkerställer att Qpicks funktioner verkligen hjälper lagerabetaren i varje given stund, så att hon eller han kan fatta rätt beslut under press och stress. Verklighetsanpassningen resulterar i lagerarbetaren inte blir så informationstrött, att man kan hålla en hög och jämn leveranskvalitet över hela arbetsdagen. Det ger färre sjukskrivningar, gladare lagerpersonal, gladare ekonomiavdelning, gladare chefer, gladare styrelse och framförallt möjlighet för kunden att effektivisera. Ja, så fungerar Qpick.

Så Qpick skiljer sig från andra liknande produkter?

– Många av våra konkurrenter kanske bara säljer en produkt som du lämnas att använda som du vill, ”varsågod, gör vad du vill, vi kanske ses i framtiden”. När vi levererar Qpick så gör vi alltid det tillsammans med kundens organisation. Qpick är ett verktyg som förbättrar och påverkar företagets samtliga funktioner, och som inte sällan ändrar på arbetsmetodiken och beteendet hos kunden. Det är en process, men det är alltid värt det.

Hur ser den processen ut?

– Full transparens. När du köper vår produkt så vet du i detalj vad du får. Jag kallar det för tandläkarprincipen. Du vet, när du sitter där i tandläkarstolen och kanske är lite orolig för vad som ska ske. Då är det trygghet du behöver, att du blir guidad genom momenten och förstår varför de sker. En bra tandläkare berättar först vad som ska göras och sedan utför man det. Sedan är det dags för nästa steg – du berättar vad som behöver göras och utför det. Transparensen skapar trygghet både för kunden och oss. Sedan tillkommer förstås utbildningar och en konstant uppföljningsprocess som gör Qpick bättre och alltid anpassat för den aktuella kunden.

Till sist: Vad säger du om Qsys framtid?

– Den ser bra ut, tackar som frågar. På Qsys har vi generellt sett långa kundrelationer, de ligger i snitt på åtta till tio år. Vi växer tillsammans med våra kunder, vi delar framgångar och erfarenheter. Det ska vi göra framåt också.

Med hjälp av lego skapar man alla möjliga och omöjliga scenarion som säkerställer att Qpicks funktioner verkligen hjälper lagerabetaren i varje given stund.
På kontoret arbetar fem utvecklare för tillfället. Men planer finns på att expandera med fler personer och funktioner inom en nära framtid.
Det nya Göteborgs-kontoret är resultatet av flera års arbete där man förberett för att kunna ta in fler kunder och projekt. Boris Gasic, produktägare och Tony Neldemo, systemutvecklare, utanför nya kontoret i Mölndal.

Alltid bra tips på lager!

Är namnet på vårt månatliga nyhetsbrev där vi bjuder på tips, råd och trender
som kan skapa mätbar affärsnytta i din verksamhet.
Nyhetsbrev (sidfot)
© Copyright Qsys Sverige AB, All rights reserved.
crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram